Mere end en skole

Skrevet af:

Martin Hansen, Kommunikationskonsulent

Udgivet 15. december 2022

I Mejlgade i Aarhus ligger en DOF-skole, der næsten er et hjem for dens unge elever. Og samtidig et centrum for ungdommelige fællesskaber, kreativitet og aktiviteter.

Alle aarhusianere kender Mejlgade. Den ligger centralt i latinerkvarteret og har i mange år været centrum for liv døgnet rundt med cafeer, barer og restauranter – men også med uddannelsessteder, der er med til at give gaden et ungdommeligt præg. Det er ikke det borgerlige, pæne og renskurede Aarhus, men det hippe og levende. Gaden var tilbage før 1900-tallet præget af handel og produktion, og de gamle købmandsgårde og produktionsbygninger præger stadig gadebilledet – og især de talrige baggårde. De gamle, industrielle baghuse indeholder i dag en lang række spændende projekter – og var eksempelvis i en lang årrække tilholdssted for Kaospiloterne.

Her finder vi også Byhøjskolen, som i høj grad bidrager til den særlige Mejlgade-stemning. Det lysegule hovedhus ud mod gaden kunne måske godt trænge til en kærlig overhaling – og fjernelse af lidt graffiti. Men det hele passer godt ind i gadebilledet og i den kreative og energiske stemning, der møder mig, da jeg træder indenfor – efter at have manøvreret mig uden om alle cyklerne i porten. Her er det tydeligt, at rammerne blot er … rammer. Og at det er fællesskabet og aktiviteterne, der er i fokus.

Vi forstyrrer

Skoleleder Stine Villumsen byder velkommen og undskylder for rodet på hendes kontor. Der står papkasser stablet op rundt omkring med forskellige leverancer og varer, der ikke er blevet fordelt rundt på skolen endnu – og under vores snak bliver vi flere gange afbrudt af elever og undervisere, der lige kommer forbi og skal hente ting. Det sker helt naturligt – og efterlader en stemning af, at det snarere er os på besøg, der forstyrrer skolens rytme, end omvendt.

”Jeg er altså ind imellem nødt til at lukke døren og sætte et ’Vil ikke forstyrres’-skilt på,” smiler Stine dog. ”Det sker for eksempel, når jeg er nødt til at koncentrere mig om regnskab eller fondsansøgninger.”

Byhøjskolen dækker over daghøjskolelinjerne Fotografisk Skole, Musikskolen Frontsession og Aarhus Kunstskole samt en aftenskole. Det er daghøjskolens cirka 70 deltagere på 17 til 25 år, der fylder lokalerne i Mejlgade med liv. Aftenskolens undervisning foregår primært i andre lokaler rundt om i byen.

Relationer og fællesskab

Stine har været skoleleder i fem år – og kender alle elever på daghøjskolen. Det understreges af, at en tidligere elev, der lige kigger inden for på kontoret, får et kram og en snak. Relationerne er tydeligvis vigtige. Før dette job var Stine Villumsen leder af KUU (den Koordinerede Ungdomsuddannelse) i Aarhus, og hun kendte derigennem Byhøjskolen ret godt. Derfor tøvede hun ikke, da lederstillingen blev ledig.

”Det er en spændende målgruppe at arbejde med,” forklarer Stine. ”De er voksne – og så alligevel ikke helt. De går igennem nogle ret vigtige udviklinger, der former dem fremover.”

Mange af daghøjskoleeleverne går efterfølgende videre på Musisk Grundkursus (MGK) eller på kunstakademiet, så det er ambitiøse elever. Udover høj faglighed har fællesskab høj prioritet på Byhøjskolen:

”Vi fokuserer for eksempel meget på samspil på musiklinjerne. Vores ansvar er et fællesskabsansvar, og det er gennemgående for alle fag,” slår Stine fast.

Hun forklarer, at de unge årgange, der går på skolen lige nu er en jaget gruppe. Mange af dem passer ikke ind i det mere gængse uddannelsessystem, og flere er på kontanthjælp. Og så har der lige været Corona-nedlukninger, der har presset dem yderligere i nogle vigtige år i deres liv.

”Derfor er det vigtigt for os, at de føler, de har plads til at være hos os,” siger Stine, og udviklingen er tydelig: ”Vi oplever, at selv de mere stille elever har mere tjubang og mod over sig, når de går herfra.”

(Artiklen fortsætter under billedet).

Skoleleder Stine Villumsen. Foto: Martin Hansen.

Skoleleder Stine Villumsen. Foto: Martin Hansen.

God start på dagen

Hver morgen tilbyder Byhøjskolen fælles morgenmad til eleverne. Det har flere fordele. De unge elever har sjældent særligt mange penge, så de deltager gerne. Og man lærer bedst, når man ikke er sulten. Dertil kommer, at fælles madlavning skaber relationer. Det sker i den lille kantine, hvor eleverne på skift møder tidligere ind og bager boller til de andre.

I det hele taget bliver skolens lokaler til mere end blot et undervisningssted for eleverne i det halve år, et hold tager at gennemføre. Selv på tidspunkter med hjemmeøvning møder de ind og arbejder sammen med hinanden – eller nyder at være en del af fællesskabet. Og skolen emmer af aktivitet fra tidlig morgen til sen aften. Rammerne er ret løse og frie, og det er ok at flytte rundt på møblerne. Men der er naturligvis også regler og en stram struktur på dagen.

”Jeg må nogle gange være skrap,” siger Stine med et skævt grin og rynkede bryn, ”men det bliver heldigvis respekteret. Vores rammer indbyder til vildskab, hvilket er sundt for den kreative proces, men det kan gå lidt for vidt. Og så er det dejligt at opleve, at de trods alt er taknemmelige for at være her – og lytter, når der sættes grænser.”

Gaveskab

Det er ikke kun eleverne, der er taknemmelige. Stine har et lille gaveskab på kontoret med gaver fra glade forældre og elever. Gaverne, der ofte kan indtages ved festlige lejligheder, deles med underviserne, der i høj grad er årsagen til glæden.

Der er så stor søgning til daghøjskolens tre fagretninger, at skolen ikke har plads til flere. Musikken fylder mest med fire hold, mens kunst og fotografi kører med to hold hver.

Skolen markedsfører sig blandt andet via Facebook, Instagram og postkort, men de fleste kommer efter opfordring fra en ven.

Flere musikgenrer

Musikholdene er delt op i genrer, og der er en del elever, der fortsætter på en ny genre efter deres første forløb, således at de går på skolen i et helt år eller mere.

Musikskolen Frontsession har ambitioner med undervisningen og oplever, at søgningen er højere end der er pladser. Da hvert hold er sammensat som orkester (med for eksempel en trommeslager, en til tre guitarister, en bassist, blæsere med mere), er der til hvert optag elever, der ikke kan findes plads til trods et ønske om at byde alle velkommen. Det betyder, at der ofte er elever, der bliver bedt om at tilmelde sig semesteret efter eller eventuelt at spille på et andet instrument, hvis de kan spille flere.

Meget tidligt i forløbet afholder holdene koncerter for hinanden, og det fortsætter med at optræde gennem hele forløbet. Koncerterne holdes rundt omkring på spillesteder og hos andre samarbejdspartnere, og forløbet afsluttes med en uges turne i Tyskland.

Fingrene ned i processerne

Fotoholdene har deres egne værksteder med både moderne udstyr til fotooptagelse og efterbehandling, men også til helt traditionel, analog fotografering. Der er et professionelt mørkekammer – og vi kan se, at eleverne netop har gennemført et projekt med helt primitive, hjemmelavede hulkameraer.

”Det er vigtigt, at eleverne får fingrene helt ned i processerne for at forstå fotografering,” forklarer Jakob Thomsen, der har undervist på skolen siden 1999.

(Artiklen fortsætter under billedet).

Foto fra et af kunstholdene. Foto: Martin Hansen

Foto fra et af kunstholdene. Foto: Martin Hansen

For begyndere og øvede

Kunstskolen består af Grundskolen og Værkstedsskolen. Grundskolen er for alle, og her introduceres eleverne for de mest almindelige retninger, tegning, maling og skulptur. Værkstedsskolen forudsætter, at man enten har taget Grundskolen eller har tilsvarende erfaringer. Her er underviserne i højere grad sparringspartnere for elevernes egne ideer.

Kunstskolen holder til i store, lyse attalier, der emmer af kreativitet og aktiv udøvelse.

Spreder armene ud

Byhøjskolen spreder sig ind i både første og anden baggård. Her ligger øvelokaler og værksteder side om side med Mellemfolkeligt Samvirkes cafe og et frivilligdrevet spillested, Super. Det er helt i stedets ånd, at alle samarbejder om forskellige projekter og aktiviteter. Fx optræder skolens musikhold ind imellem på cafeen. Og alle deles om de hyggelige uderum i baggårdene.

Desuden samarbejder daghøjskolen med efterskoler, FGU (Forberedende Grunduddannelse) og højskoler, hvor der arrangeres besøg begge veje, koncerter og spil sammen.

Støtte til udvikling

Byhøjskolen har stort fokus på udvikling og efteruddannelse af underviserne. Det har blandt andet ført til, at Stine Villumsen har ansøgt og er blevet godkendt til en Erasmus-akkreditering. Erasmus er et EU-støtteprogram, der dækker deltagelse i efteruddannelse rundt om i Europa. Byhøjskolen har flere gange haft undervisere på kursus i forskellige anerkendte skoler fra Sverige til Spanien. Akkrediteringen gælder i øvrigt alle daghøjskoler i Danmark.

Byhøjskolen har også tidligere søgt støtte – fra blandt andet DOF – til at to undervisere kunne skrive hver sin undervisningsbog i henholdsvis rytmearbejde og sangskrivning. Begge bøger bruges i dag.

Det er dog ikke kun udviklingen, der kræver støtte udefra. Det er også nødvendigt til den daglige drift i skolen – ikke mindst til forskellige fællesskabsdannende initiativer. Derfor søger Stine løbende hos fonde og puljer. Et iøjnefaldende eksempel er en stabel papkasser på kontoret, der indeholder redskaber til udendørs spil, som eleverne kan låne til aktiviteter på nogle af pladserne i området.

Aftenskolen

Aftenskolen fylder ikke umiddelbart så meget under vores besøg. Det skyldes det helt oplagte faktum, at vi kommer i dagtimerne, hvor daghøjskolen fylder skolen med liv. Men faktisk afholder aftenskolen også primært kurser rundt omkring på andre adresser i Aarhus. Daghøjskolens elever bruger lokalerne i Mejlgade i stort set døgndrift, og derfor må skolen låne lokaler andetsteds.

Der afvikles omkring 8-9 hold om året og de er næsten selvsupplerende med deltagere. Fagene læner sig op ad daghøjskolens med croquistegning, kor og instrumentalundervisning, men der er også yoga på programmet.

Vigtigt vækstlag

Stine oplever god opbakning fra kommunen – ikke mindst under Coronaen. Men hun mener også, at Byhøjskolen udgør et væsentligt bidrag til kulturen i byen:

”Det er selvfølgelig ikke nemt helt at afgøre, hvor fremtidens kunstnere udklækkes. Vi er mange medspillere, der understøtter vækstlaget, men det er helt klart min oplevelse, at vi er en vigtig del af vækstlaget. Der er mange, unge musikere, som har været igennem vores musikskole, og kunstnere, der har været igennem kunstskolen. De har blandt andet fået glæde, faglighed og fællesskab med herfra!”

Byhøjskolen

Leder: Stine Villumsen
86 19 68 22
info@bhs.dk

Website: https://bhs.dk/

Nøgletal 2021

240 deltagere (130 daghøjskole, 110 aftenskole)
5.012 undervisningstimer (daghøjskolen)
547 undervisningstimer (aftenskolen)