GenJord – Bæredygtig keramisk praksis

Skrevet af:

Katrine Hee, Århus Kunstakademi

Udgivet 30. september 2024

På Århus Kunstakademi har vi de sidste par år haft fokus på, hvordan vi kan ændre vores arbejdsmetoder og danne, ikke bare os selv, men også vores kursister til en større bevidsthed omkring arbejdet med bæredygtig keramik. 

Keramikken er i dag et voldsomt populært fag i aftenskoleregi, og det er samtidigt et af vores mest ressourcetunge tilbud. Der ligger derfor i skolernes undervisning et stort ansvar og en mulighed for at opdrage og uddanne undervisere og kursister til at arbejde med faget på en så skånsom måde som mulig. Alt fra konkrete tiltag som vandforbrug, genanvendelse og brændingsprocesser til en generel holdningsændring og nysgerrighed til nye arbejdsgange og muligheder kan sættes i spil.

Århus Kunstakademi har i 60 år undervist i keramik, og vi føler en særlig forpligtigelse til at udvikle faget, gøre det bæredygtigt og til at videreformidle viden til vores mere end 300 årlige kursister på keramikværkstedet. Samtidigt uddanner vi hvert år fem-seks professionelle keramikere, så der er alt i alt et godt grundlag for at undersøge emnet og fremtidssikre faget.

Udviklingsproces og netværk

I efteråret 2023 startede vi projektet ’GenJord – Bæredygtig keramisk praksis’. Projektet er en udviklingsproces og et netværksforløb, hvor bæredygtighed tænkes ind i det keramiske fag via eksperimenter, undersøgelser og analyser, der åbner op for nye metoder, ny værkstedspraksis og nye æstetiske værker.

Sammen med 35 professionelle keramikere fra hele landet – både nyuddannede og erfarne – søger vi refleksion og ny faktuel viden på området. Godt to tredjedele af deltagerne er undervisere, og målet er, at de viderebringer den opsamlede viden til deres kursister. Vi håber, at det på sigt vil danne præcedens for fremtidige arbejdsmetoder og tilgange til det keramiske fag rundt omkring på kurserne. Deltagerne er gået sammen i syv arbejdsgrupper, der hver har valgt et fokusområde inden for emnet, de gerne vil undersøge nærmere.

(Artiklen fortsætter efter videoen).

”På vores keramikværksted udbyder vi mange forskellige kurser for både den erfarne kursist og dem, som vil have hænderne i leret for første gang. Kurserne på vores keramikværksted handler om teknikker, processen og fordybelse i materialet. De er ikke til produktion af egen keramik.”

- Introduktionen til keramikkurserne på Århus Kunstakademis hjemmeside

God værkstedspraksis og bæredygtig dannelse

Et godt sted at starte er på værkstedet sammen med kursisterne. En af de syv arbejdsgrupper har netop fokus på dette område. De undersøger de helt konkrete tiltag og de samtaler, man kan tage udgangspunkt i, så kursisterne bliver oplyst, informeret, inspireret og får en opmærksom og reflekterende værkstedskultur med et bæredygtigt fokus. Målet er at gøre brugerne bevidste om de valg, de træffer, og hvad de sætter i verden. Samtidigt er det dog vigtigt at undgå skaberskam og i stedet fremme en oplyst skaberglæde i faget. Der er fokus på ikke at udskamme nogen i processen, men udvikle en mere nysgerrig og legende tilgang i undervisningen.

Skal der ske en adfærdsændring i retning af en mere bæredygtig keramisk praksis, er vidensdeling essentielt. Ikke blot blandt deltagerne i projektet og vores egne hold, men bredere ud så flere kan få inspiration og anvisninger til at opbygge et værksted med omtanke.

Formidling og vidensdeling er derfor en stor del af GenJord. Alle oplæg og talks filmes, så det er muligt at tilgå dem og benytte dem i forbindelse med eget arbejde og i undervisningen. Der er opbygget en vidensbank på GenJords hjemmeside. Her kan alle med interesse for faget finde materiale fra oplægsholdere, arbejdsmetoder og værktøjer til arbejdet med bæredygtig omstilling. Vidensbanken opdateres løbende.

(Artiklen fortsætter efter boksen).

Foto fra Århus Kunstakademi.

Foto fra Århus Kunstakademi.

Idéer til tiltag og samtaler på keramikværkstedet.

  • Hvilke af vores arbejdsgange kan man nemt ændre, så det fælles forbrug af ressourcer mindskes?
  • Er det kvantitet eller kvalitet? Tag en snak om produktion kontra proces. Er kurset et sted, hvor man kan producere en masse, eller er det en mulighed for at fordybe sig i den undersøgende proces, få sparring og udvikle sig under professionel vejledning fra underviseren?
  • Skal alt brændes ved høje temperaturer, eller kan man overveje at arbejde med lertøj, der ikke skal brændes så højt som stentøj og porcelæn? Hvilke kvaliteter har lertøjet?
  • Hvad er æstetisk bæredygtighed? Hvilken betydning har æstetikken for vores forhold til det, vi laver?

Tag evt. udgangspunkt i en af de videoer, du kan finde på GenJords hjemmeside

Kom til symposium på CLAY Keramikmuseum 2. november

GenJords syv arbejdsgrupper vil præsentere resultatet af deres arbejde på et opsamlende symposium den 2. november 2024. Dagen vil være fyldt med spændende oplæg, debatter; og man kan gå på opdagelse i gruppernes ArtLabs med prøver og testresultater.

Der vil også være en udendørs workshop med de internationale keramikere Linda Swanson, Teresa Dorey og Daniel Gillberg, som vil demonstrere og brænde i en Rocket Kiln. En ovn, der anvender begrænset materiale til afbrænding og næsten ikke udleder noget røg. 

Dagen afsluttes med en talk af den internationale keramiker Anton Reijnders fra Holland.

Alle med interesse for faget kan deltage, men der er begrænset antal pladser. Læs om dagen og tilmelding her

Efter symposiet fortsætter GenJord, og her vil fokus på værkstedet og arbejdet med kursisterne fortsat være et vigtigt arbejdsområde. Alle resultater og undervisningsmateriale, der bliver udarbejdet vil blive delt på GenJords hjemmeside.

GenJord er støttet af Statens Kunstfond, Kulturministeriets udviklingspulje til lokal folkeoplysning, Oplysningsforbundenes Lokalforeningspulje, Aftenskolernes pulje til Grøn Omstilling, Aarhus Kommune samt Dansk Oplysnings Forbunds Initiativpulje.

Læs også