Brugervenlighed, SEO og relevant indhold

Skrevet af:

Kathrine Egemar, Webkonsulent og grafiker

Udgivet 13. november 2024

Aftenskolens hjemmeside er helt central for din skoles kommunikation med omverdenen. Derfor skal den være let at finde rundt på, nem at finde blandt alle andre hjemmesider og den skal indeholde de relevante informationer.

Din hjemmeside er ikke bare et visitkort; den er omdrejningspunktet for din kontakt med omverdenen. For at sikre, den fungerer optimalt, skal du have styr på tre ting: at siden er nem at bruge (brugervenlighed); at sørge for, at folk rent faktisk kan finde den (SEO) og at den indeholder relevant indhold, der fanger (relevans). Og for jer som aftenskole er det også vigtigt at vise, at I er en forening, og hvad I står for.

Brugervenlighed

Lad os starte med brugervenligheden. Det handler om at gøre det nemt og intuitivt for folk at finde det, de leder efter, og få en god oplevelse, mens de er der. Det er vigtigt med en enkel og overskuelig opbygning, at menupunkterne er korte og præcise og at de billeder, der ligger på siden, ikke er for tunge, så indlæsningen af siden går så langsomt, at folk opgiver at vente på indholdet. Du har cirka to sekunder af dine besøgendes tid til at fastholde dem. Ellers risikerer du, de smutter videre.

Brugervenlighed er også, at siden vises pænt på mobil og tablet. Hvis du bruger VuptiWeb, så har vi sørget for, at indholdet automatisk tilpasser sig både mobil, iPad og pc, så det skal du ikke bekymre dig om.

SEO: Bliv fundet

SEO, eller søgemaskineoptimering, er vigtigt, hvis du vil sikre dig, at din skole og dens tilbud dukker op, når folk søger på Google eller tilsvarende sider. Det handler ikke kun om nøgleord og meta tags (som det gjorde i Googles tidligere dage). Tænk i stedet på SEO som en opgave med at gøre din side relevant for både søgemaskiner og mennesker – brug relevante nøgleord naturligt i teksterne og sørg for, at dine titler og beskrivelser er indbydende. Gode SEO-tekster engagerer de besøgende, og jo længere tid de bliver på din hjemmeside, desto mere tid har du til at overbevise dem om, at de skal tilmelde sig et kursus, blive medlem eller tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Husk på, at mange brugere vil komme ind på din side via for eksempel Google, nyhedsbrev eller et link på Facebook (SoMe), og du kan ikke forvente, at alle ser din forside. Det er derfor vigtigt at have relevant indhold på alle sider og at du linker fra undersiderne til andre relevante sider. En ny bruger skal ledes derhen, hvor det giver mening, og vedkommende kan få svar på, det han/hun søger – og i sidste ende bliver trygge nok til at tilmelde sig et kursus.

Kategorisider

En måde, du også kan styrke SEO på, er ved at lave indholdssider til dine hovedkategorier og eventuelt underkategorier. På den måde kan du lægge mere tekst på de sider og beskrive faget mere indgående, skrive om underviseren, lægge video eller andet indhold på, der er godt for SEO, men som også sælger kurserne godt til brugeren.

Den helt åbenlyse fordel ved sådanne kategorisider er, at de kan være permanent indhold på din hjemmeside – til forskel fra sider for de enkelte kurser, der jo kun er synlige i kursets levetid. Google og de andre søgemaskiner har dermed en masse tid til at ’opdage’ siderne.

Du kan også lave særlige landingssider (landing pages), som brugeren kommer ind på via for eksempel en Facebook-kampagne. Her kan du sælge et kursus eller en type kurser mere indgående og tilpasse tekster og indhold til målgruppen for din kampagne. Siderne kan skjules i menuen, så de ikke fremgår på selve hjemmesiden i menustrukturen, men bare kan linkes til samt opfanges af google som SEO-tekst.

(Artiklen fortsætter efter boksen).

Relevant indhold

Godt indhold er kernen i det hele. Vi snakker klare, præcise tekster, der engagerer og motiverer. Internettet er fuldt af støj, så dit indhold skal skille sig ud ved at være relevant og let at forstå. Drop de lange, snørklede tekster og indforståede ord, medmindre du ved, dine brugere forventer det. Målet er at møde din målgruppes behov og gøre teksterne skarpe og engagerende.

Brug billeder, der passer til skolens udtryk og stil. Det kan skabe tryghed, at man for eksempel kan se billeder af underviserne på siden eller billeder fra undervisningssituationer, som ikke bare er købebilleder, men billeder taget i jeres lokaler eller undervisningssituationer.

Vis, I er en forening

For foreninger, som aftenskolerne jo er, er det vigtigt at vise, hvad I står for. Det kan I gøre ved at have vedtægter og en opdateret liste over bestyrelsen liggende på hjemmesiden. Det viser kommuner og andre beslutningstagere, at I har et klart formål og spiller efter reglerne. Disse dokumenter skal være nemme at finde, ikke kun for kursister og medlemmer, men også for folk udefra, der gerne vil vide mere om, hvem I er. På den måde legitimerer I skolens eksistens som forening og viser jeres seriøsitet, når I søger om støtte, tilskud eller indgår partnerskaber.

Formelle dokumenter

Som aftenskole, der sælger kurser online, er det desuden et krav at have en side med henholdsvis skolens datapolitik og en side med jeres handelsbetingelser liggende på hjemmesiden. Vi har lavet skabeloner til begge dele, så I nemt kan tilpasse dem til jeres behov. Det gør det lettere at få det på plads, og I sikrer jer at give kursister og brugere af hjemmesiden klar besked om de praktiske forhold.

(Artiklen fortsætter efter boksen).

Screen

Skabeloner til formelle papirer

Skriv til os, hvis du vil have fat I skabeloner til hhv. handelsbetingelser eller datapolitik og tilpas dem til din skole.

Kontakt Kathrine Egemar på  ke@danskoplysning.dk

Gør indtryk

Ved at have styr på brugervenlighed, SEO, og relevant indhold – plus åbenhed om, hvem I er – kan du lave en hjemmeside, der ikke kun sælger kurser, men også skaber tillid til jer som skole og måske endda tiltrækker medlemmer til din aftenskoleforening.

En god hjemmeside er jeres bedste repræsentant online; den taler på aftenskolens vegne døgnet rundt. Så gør hjemmesiden til en, som folk husker og vender tilbage til.

Og husk, at have en god hjemmeside er et fortløbende arbejde med forbedring, og det nås ikke ved en enkelt opdatering en gang om året. Det tager tid, kræver opmærksomhed – og måske lidt tålmodighed at holde den skarp og relevant.

Vil du på VuptiWeb?

Hvis du vil i gang med at bruge DOF’s gratis hjemmesideløsning, som vi kalder VuptiWeb, så kontakt Kathrine. Hun hjælper jer i gang med jeres hjemmeside og kan hjælpe med både design, billeder og hvordan I bedst strukturerer jeres indhold på siden.

Læs også