Rygrad i hverdagen

Skrevet af:

Lis Schlotfeldt, Kursusmedarbejder

Udgivet 16. december 2025

DOF består ikke blot af medlemsskoler – men af meget tilfredse medlemsskoler! Det viser den nyeste medlemsmåling.

Hidtil har DOF gennemført en større tilfredshedsundersøgelse hvert andet år for at blive klogere på, hvordan vi kan udvikle og forbedre vores servicetilbud og ydelser.

I dette år – og fremadrettet i ulige år – blev der dog sendt en kort medlemsmåling med otte spørgsmål, så DOF i endnu højere grad har mulighed for at tage den aktuelle temperatur på behov og ønsker blandt medlemsskolerne – og dermed input til, hvordan DOF’s services og ydelser kan målrettes yderligere.

En lidt kortere undersøgelse gav også anledning til at flere tog sig tid til at besvare – og medlemsmålingen blev besvaret på vegne af 133 medlemsskoler sammenlignet med 104  i 2024.

Medlemsmålingen 2025 tegner et meget klart billede: For langt de fleste medlemsskoler er DOF en central støtte i hverdagen – både praktisk, fagligt og menneskeligt.

Hvad er det vigtigste DOF kan …

Når medlemmerne bliver spurgt om, hvad DOF vigtigst kan gøre lige nu, går ét svar igen: at være der. Især lønkørsel, ASA og IT-support, rådgivning om lov og administration fremhæves igen og igen.

For mange er det afgørende at vide, at der altid er hjælp at hente aftenskole – også når der opstår akutte eller komplekse situationer.

“Vi kunne slet ikke drive aftenskole uden DOF.”

“Det giver tryghed at vide, at der altid er nogen at ringe til.”

“I er vores rygrad i hverdagen.”

Både fællesskab og serviceorganisation

78 procent oplever, at deres skole er en del af et større DOF-fællesskab, og endnu flere ser DOF som en helt afgørende støttefunktion (91 procent). Over 80 procent svarer, at DOF i høj eller meget høj grad er en samarbejdspartner, der bidrager med inspiration, hjælp og støtte, når der er behov.

”I DOF er man aldrig i tvivl om, at man kan få den hjælp, man har behov for. Det skaber stor tryghed at være med i et landsforbund, som er så nærværende.”

”I DOF er man aldrig i tvivl om, at man kan få den hjælp, man har behov for. Det skaber stor tryghed at være med i et landsforbund, som er så nærværende.”

Kurser, møder og netværk skaber kvalitet og udvikling

Kurser, møder og netværk – både for skoleledere, undervisere og bestyrelser – anses som meget værdifulde og en afgørende faktor i forhold til at kunne styrke kvaliteten i undervisningen og i at kunne letter ledelsesopgaven.

Møder og netværk vurderes som inspirerende, når de giver mulighed for sparring med andre skoler og konkrete input til daglig praksis. Samtidig peger flere på, at tid, afstand og travlhed kan gøre det svært at deltage. Digitale møder og målrettede netværk nævnes som vigtige løsninger – især for små skoler og skoler langt fra de større byer.

Der er også ønske om mere viden om markedsføring, rekruttering og nye digitale muligheder.

Meget høj samlet tilfredshed

Den samlede tilfredshed med DOF er meget glædeligt høj: Over 93 procent er meget tilfredse/tilfredse med landsorganisationen samlet set, og de resterende knap 7 procent svarer hverken/eller.

For langt størstedelen af skolerne er medlemskabet af DOF enten meget vigtigt eller vigtigt (96+ procent). Kun ganske få udtrykker en vis tvivl ved at svare hverken/eller (under 3 procent) eller mindre vigtig (0,93 procent). Medlemskabets betydning har ikke fået mindre værdi siden 2024, og det er glædeligt, at tallene holder sig så stabile, som de gør.

“DOF giver os både struktur, overblik og sikkerhed.”

“Vi ved, at vi har et stærkt bagland.”

Det luner yderligere, at der også i 2025 er 100 procent af besvarelserne, der giver udtryk for, at de føler sig godt behandlet i DOF.

Man skal man som bekendt ikke hvile på laurbærrene, og det vil som hidtil være en helt afgørende, kontinuerlig opgave at udvikle og tilpasse DOF’s tilbud og ydelser, hvorfor alle tilbagemeldinger og input hertil er så vigtige.

Tal på tværs | 2024–2025

DOF's medlemstilbud passer godt til min skoles behov

  • 2024: 83%
  • 2025: 85+% (resten svarer hverken/eller eller ved ikke)

DOF's medlemstilbud er af god kvalitet

  • 2024: 93%
  • 2025: 94% (resten svarer hverken/eller eller ved ikke)

 Vigtigheden af medlemskabet

  • 2024: 97%: Meget vigtigt eller vigtigt
  • 2025: 96%: Meget vigtigt eller vigtigt

 

Læs også