Fordybelse og ny målgruppe
Skrevet af:
Anne Refsgaard, Foreningskonsulent
Udgivet 1. februar 2024
I 2022 var der ni DOF-skoler i seks kommuner, som gennemførte fleksibelt tilrettelagt undervisning. Vi har spurgt to af skolerne om deres erfaringer.
Skolen for Kunst & Design
Aarhus kommune er den kommune i Danmark, hvor der foregår mest fleksibelt tilrettelagt undervisning. Skolen for Kunst & Design hører under Aarhus Kommune og har oplevet, at det har været smidigt og let for aftenskolen at være i dialog med en medarbejder i forvaltningen i forbindelse med afprøvning af tilrettelæggelsesformen. Der står nemlig ikke meget i loven om: Hvilke omkostninger kan medtages? Hvilke kan ikke godtages under denne tilrettelæggelsesform?
Skolen for Kunst & Design tilbyder mange kreative manuelle fag, og på nogle få af disse kurser har kursisterne haft behov for at kunne arbejde videre med deres værker efter undervisningen.
Skolen har blandt andet erfaring med at afholde et kursus i maleri under fleksibel tilrettelæggelse på denne måde: Med almindelig intensiv klasseundervisning i de første lektioner, hvorefter kursisterne på holdet fortsætter arbejdet i et studieværksted uden tilknyttet lærer, men med en tovholder (som indtil for nylig var ansvarlig for afkrydsning af de fremmødte i Aarhus Kommune).
Erfaringen er, at udbyttet af den fælles tid, som holdet har alene, er både stort og forskelligt fra klasseundervisningen. Kursisterne løfter hinanden såvel fagligt som socialt. De giver hinanden personlig og faglig feedback og inspiration. Tiden uden underviser skaber også et rum for yderligere fordybelse og refleksion, hvor der kan opstå helt nye dynamikker og fagligheder.
Drivkraften bag studieværksteder og studiecirkler har været det faglige kombineret med det sociale udbytte for kursisterne. Med brug af ordningen med fleksibelt tilrettelagt undervisning har skolen samtidigt kunne håndtere aflønning, som ikke passer med det normale løncirkulære, materialeudgifter på holdet og/eller lokaleudgifterne til selve værkstedet, som stilles til rådighed til aktiviteten.
(Artiklen fortsætter efter billedet).
Kulturskolen cfl
Hos Kulturskolen cfl i Lyngby-Taarbæk og Helsingør kommuner fortæller skoleleder Pia Pedersen, at de eksperimenterer med forskellige former for fleksibelt tilrettelagt undervisning. Kulturskolen beskriver sig selv som ”en skole, der står på 2 ben. Det ene ben fastholder, tilpasser og udvikler den aftenskole, vi kender, og det andet ben er hele tiden nysgerrig på og på jagt efter at udvikle og nytænke en skole i tråd med vores samfund”. De fleksible tilrettelæggelsesformer giver netop denne mulighed for at kunne nytænke undervisningskonceptet.
Startskuddet var coronanedlukningen, hvor en underviser på skolens malerhold fik så gode erfaringer med fjernundervisningen, at der var ønske om at fortsætte onlineundervisningen suppleret med fysiske kursusgange placeret på særlige relevante kunststeder. En model, som viste sig at passer perfekt ind i beskrivelsen af fleksibelt tilrettelagt undervisning, og derfor udbyder aftenskolen nu en lang række af hold i forskellige fag som fjernundervisning med 30 procent fysisk fremmøde.
En anden indgangsvinkel til at benytte fleksibelt tilrettelagt undervisning har været et behov for lidt friere rammer hos nogle unge, som eksperimenterer med videoer på YouTube kombineret med dialog i facebook-grupper og mulighed for at kunne mødes fysisk lidt mere spontant end på en fast ugedag. Frigørelsen for de gældende lønsatser har tilmed gjort, at flere unge kan se sig selv i at bidrage til undervisningen. Det er blevet til en form for studiegruppe, som tiltrækker en helt ny målgruppe af unge mænd.
Samarbejdet med kommunerne er godt og den nuværende undervisning er både godkendt og tilskudsberettiget, men skolen kunne godt ønske mere sparring og gennemsigtighed omkring kommunens regler, så man kunne udvikle på mulighederne sammen.