ForeningVærkstedet

Skrevet af:

Martin Hansen, Kommunikationskonsulent

Udgivet 17. juni 2024

De færreste husker finanskrisen i 2008 for noget godt. Men i Odense var den årsag til oprettelse af ForeningsVærkstedet, som kommunens folkeoplysende foreninger siden har nydt godt af.

Det begyndte som krisehjælp efter finanskrisen i 2008. Men i dag er ForeningsVærkstedet en central del af Odense Kommunes hjælp til de frivillige, folkeoplysende foreninger.

I hjertet af Odenses foreninger

Med adresse på Stadionvej signalerer ForeningsVærkstedet ganske tydeligt, hvor det hører hjemme. Her lægger Odense Kultur- og Idrætshus lokale til to timer hver første tirsdag i måneden. Og her lander jeg en grå og våd torsdag i april. Men trods vejret er der en særlig stemning over området. Odense Kultur- og Idrætshus er en del af en fin, gammel folkeskole, og rundt om ligger stadion, atletikbane, idrætshaller og meget andet, der lugter langt væk af foreningsliv. Selv en ellers grå og mennesketom dag emmer stedet af liv og fællesskaber.

Jeg har aftalt at mødes med Vivian Glasdam Sørensen fra Kultur og Fritid i Odense Kommune. Hun er leder af ForeningsVærkstedet – og egentlig også grundlægger af samme. Vivian, der for resten også har en fortid på DOF’s første sekretariat i Odense i 1990’erne, er selv et begejstret foreningsmenneske:

”Vi har jo som kommune pligt til at sørge for, at der er et bredt udbud af fritidsaktiviteter til vores borgere. Og så er det bare fantastisk, at så mange mennesker har lyst til at knokle for at hjælpe med det – helt frivilligt!” fortæller Vivian glad og hentyder til de cirka 430 frivillige foreninger – heraf omkring 40 aftenskoler, der er registreret i Odense.

Hjælp til de primære områder

Vivians begejstring skinner igennem i de værktøjer, som kommunen tilbyder de frivillige. Mange af dem er en del af ForeningsVærkstedet.

Her kan alle aktive i byens frivillige, folkeoplysende foreninger henvende sig med problemer. Og hvis det ikke passer med de førnævnte tirsdage, kan de også bare ringe eller skrive til værkstedets medarbejdere. De primære rådgivningsområder er regnskab, fundraising, hjælp til administrationsprogrammet Conventus og hjælp til at skifte tegningsberettiget.

Hjælperne er hver ansat af kommunen i fire timer om ugen, og udover de to timer, der bruges i en gang om måneden i ForeningsVærkstedets formelle åbningstid, bruges resten, når det passer brugerne. Det er som regel telefonsupport og en-til-en hjælp. Derudover underviser de på relevante kurser. Og de har alle en relevant baggrund.

For eksempel er Morten Schreiner kasserer og administrativ medarbejder i Odense Gymnastikforening et rigtigt godt kendskab til foreningsregnskaber, som er hans ansvarsområde i ForeningsVærkstedet.

Torben Bürgel Nielsen er professional fundraiser og kan hjælpe foreningerne med at lave ansøgninger til fonde og puljer.

Julie og Sebastian har styr på administrationssystemet Conventus, som kommunen giver tilskud til. Desuden hjælper de med at skifte foreningernes tegningsberettigede i for eksempel banken.

 

”Det er meget berigende at møde foreningerne. Det er vores kerneopgave.”

- Vivian Glasdam Sørensen, Leder, ForeningsVærkstedet

Vivian Glasdam Sørensen. Foto: Martin Hansen

Vivian Glasdam Sørensen. Foto: Martin Hansen

Tager udgangspunkt i behov

Det sidste – udskiftning af tegningsberettiget – kom til som officielt hjælpeområde, fordi værkstedet alligevel fik mange spørgsmål hertil. I det hele taget er hjælperne meget fleksible og svarer på alle de forskellige spørgsmål, de kan – på næsten alle tider i døgnet. Vivian Glasdam Sørensen skal ind imellem forsøge at få dem til at holde lidt igen:

”De vil så gerne hjælpe, men det er ikke altid, at den tid, vi kan lønne dem, rækker helt. Så skal jeg huske dem på at passe lidt på sig selv og deres sparsomme fritid. Men det er jo normalt i en verden med frivillige.”

Udover de faste ansatte i ForeningsVærkstedet deltager relevante kommunale medarbejdere på skift. Det kunne for eksempel være den ansvarlige for ansøgning af tilskud, der kan hjælpe, når det er den tid på året.

Men det er ikke kun de forskellige ansatte, der hjælper, fortæller Vivian Glasdam Sørensen:

”Ofte sidder der besøgende fra forskellige foreninger og snakker sammen, og pludselig har de hjulpet hinanden eller fundet ny inspiration ved simpel erfaringsudveksling!”

ForeningsVærkstedet ordner problemer med det samme - Mirakler tager lidt længere tid!

- Fra ForeningsVærkstedets hjemmeside

Krise førte til ekstrabevilling

Som nævnt i indledningen opstod ForeningsVærkstedet efter finanskrisen i 2008. Her stod Fortuna Volley som nyslåede danmarksmester, men oplevede, at sponsorerne trods succes faldt fra. De havde simpelthen ikke længere råd til at støtte, og de lokale idrætsforeninger måtte have hjælp til at søge støtte andre steder fra.

Kommunen anerkendte udfordringerne – og bevilgede 1,8 millioner kroner ekstra til kommunens fritidsafdeling. Det gav mulighed for en række hjælpemuligheder.

”Vi ville selvfølgelig gerne hjælpe foreningerne med deres problemer lige der,” husker Vivian Glasdam Sørensen. ”Men vi ville også gerne sikre, at vi kunne yde samme hjælp fremover. Så ekstrabevillingen skulle også bruges som en investering i fremtidig hjælp.”

Samlet i Foreningspakken

Denne hjælp blev organiseret i en såkaldt Foreningspakke. Den første store investering var indkøb af Conventus, så foreningerne fik adgang til dette administrationsprogram. Dertil kom hurtigt et behov for kurser for ledere – i begyndelsen naturligt i brugen af Conventus, men hurtigt også på andre områder. Så kom ForeningsVærkstedet til, som en praktisk hjælp i hverdagen. Og hvis der opstår en akut krise i en forening, er der også ressourcer til at hjælpe her med rådgivning.

”Kommunen vil gerne opleves som mere samarbejdspartner og mindre myndighed,” fastslår Vivian Glasdam Sørensen. ”Vi er jo interesseret i, at Odense har så mange sunde og veldrevne foreninger som muligt. Så vi forsøger at opbygge et tillidsforhold, så de tør komme til os, når de oplever problemer. Derfor er der også vandtætte skotter imellem os i ForeningsVærkstedet og forvaltningen. Foreningerne skal kunne stole på, at vi prøver at hjælpe dem – og ikke slår dem i hovedet, hvis der er rod i regnskabet.”

I dag drives Foreningspakken af et budget på omkring 700.000 kroner om året. Vivian og hendes kolleger deltager i så meget som muligt – både ForeningsVærksted, kurser og så videre:

”Det er meget berigende at møde foreningerne. Det er vores kerneopgave.”

Jeg tror på Vivian – og føler mig på vejen hjem selv ganske beriget ved mødet med Odense Kommunes tilgang til foreningerne.

Læs også